Tujuan post adalah untuk menaikkan semangat kita untuk jadi bidadari syurga sama-sama! Peace :)
Jom sama-sama kita hayati artikel ni untuk mendapatkan sedikit gambaran tentang bidadari syurga <3 ;)
Ciri-ciri bidadari syurga dalam Al Qur’an
(Ditulis oleh: Al-Ustadzah Ummu Ishaq al-Atsariyah)
Al-Qur’an yang mulia sering menyebutkan
kenikmatan-kenikmatan yang dijanjikan Allah kepada orang-orang yang beriman
yang akan diperoleh kelak di syurga, kerana memang syurga adalah tempat
bersenang-senang dalam keredhaan ar-Rahman. Berbeza halnya dengan dunia sebagai
darul ibtila’ wal imtihan, negeri tempat ujian dan cubaan.
Di dalam syurga, penghuninya akan beroleh apa saja yang
mereka inginkan. Allah khabarkan dalam kalam-Nya yang agung:
“Di dalam syurga itu terdapat segala apa yang diidamkan oleh
jiwa dan sedap (dipandang) mata.” (az-Zukhruf: 71)
Al-‘Allamah Abdurrahman ibnu Nashir as-Sa’di t menafsirkan
ayat di atas dengan ucapannya, “Kalimat (dalam ayat) ini merupakan lafadz yang
jami’ (mengumpulkan semuanya). Ia mencakup seluruh kenikmatan dan kegembiraan,
penenteram mata, dan penyenang jiwa. Jadi, seluruh yang diinginkan jiwa, baik
makanan, minuman, pakaian, maupun pergaulan dengan pasangan hidup, demikian
pula hal-hal yang menyenangkan pandangan mata berupa pemandangan yang bagus,
pepohonan yang indah, haiwan-haiwan ternak, dan bangunan-bangunan yang dihiasi,
semuanya boleh didapatkan di dalam syurga. Semuanya telah tersedia bagi
penghuninya dengan cara yang paling sempurna dan paling utama.” (Taisir
al-Karimir Rahman, hlm. 769)
Di antara kenikmatan syurga adalah beroleh pasangan/isteri
berupa bidadari syurga yang jelita. Al-Qur’anul Karim menggambarkan sifat dan
kemolekan mereka dalam banyak ayat, di antaranya:
1. Surat an-Naba ayat 31—33
“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa akan beroleh
kesenangan, (iaitu) kebun-kebun, buah anggur, dan kawa’ib atraba (gadis-gadis
perawan yang sebaya).” (an-Naba’: 31—33)
Ibnu Abbas, Mujahid, dan selainnya menafsirkan bahwa kawa’ib
adalah nawahid, yakni buah dada bidadari-bidadari tersebut tegak, tidak
terkulai jatuh, karena mereka adalah gadis-gadis perawan yang atrab, yaitu sama
umurnya/sebaya. (Tafsir Ibni Katsir, 7/241)
2. Surat al-Waqi’ah ayat 35—37
“Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (wanita syurga) dengan
langsung, dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan, penuh cinta lagi sebaya
umurnya.” (al-Waqi’ah: 35—37)
Wanita penduduk syurga diciptakan Allah dengan penciptaan
yang tidak sama dengan keadaannya ketika di dunia. Mereka diciptakan dengan
bentuk dan sifat yang paling sempurna yang tidak dapat binasa. Mereka semuanya,
baik bidadari syurga maupun wanita penduduk dunia yang menghuni syurga,
dijadikan Allah sebagai gadis-gadis yang perawan selamanya dalam seluruh
keadaan. Mereka sentiasa mengundang kecintaan suami mereka dengan tutur kata
yang baik, bentuk dan penampilan yang indah, kecantikan paras, serta rasa
cintanya kepada suami.
Apabila wanita syurga ini berbicara, orang yang mendengarnya
ingin andai ucapannya tidak pernah berhenti, khususnya ketika wanita surga
berdendang dengan suara mereka yang lembut dan merdu menawan hati. Apabila
suaminya melihat adab, sifat, dan kemanjaannya, penuhlah hati si suami dengan
kegembiraan dan kebahagiaan. Apabila wanita syurga berpindah dari satu tempat
ke tempat lain, penuhlah tempat tersebut dengan wangi yang semerbak dan cahaya.
Saat “berhubungan” dengan suaminya, ia melakukan yang terbaik.
Usia mereka, para wanita syurga ini, sebaya, 33 tahun,
sebagai usia puncak/matang dan akhir usia anak muda.
Allah menciptakan mereka sebagai perempuan yang selalu gadis
lagi sebaya, selalu sepakat satu dengan yang lain, tidak pernah berselisih,
saling dekat, redha dan diredhai, tidak pernah bersedih, tidak pula membuat sedih
yang lain. Bahkan, mereka adalah jiwa-jiwa yang bahagia, menyejukkan mata, dan
mencemerlangkan pandangan. (Lihat keterangan al-Allamah as-Sa’di t dalam Taisir
al-Karimir Rahman, hlm. 834)
3. Surat ar-Rahman ayat 55—58
“Maka nikmat Rabb kalian yang manakah yang kalian berdua
dustakan? Di ranjang-ranjang itu ada bidadari-bidadari yang menundukkan
pandangannya, tidak pernah disentuh oleh manusia sebelum mereka
(penghuni-penghuni syurga yang menjadi suami mereka), dan tidak pula oleh jin1.
Maka nikmat Rabb kalian yang manakah yang kalian berdua dustakan? Seakan-akan
bidadari itu permata yakut dan marjan.” (ar-Rahman: 55—58)
Mereka menundukkan pandangan dari melihat selain suami-suami
mereka sehingga mereka tidak pernah melihat sesuatu yang lebih bagus daripada
suami-suami mereka. Demikian yang dinyatakan oleh Ibnu Abbas c dan lainnya.
Diriwayatkan bahawa salah seorang dari mereka berkata kepada
suaminya, “Demi Allah! Aku tidak pernah melihat di dalam syurga ini sesuatu
yang lebih bagus daripada dirimu. Tidak ada di dalam syurga ini sesuatu yang
lebih kucintai daripada dirimu. Segala puji bagi Allah yang Dia menjadikanmu
untukku dan menjadikanku untukmu.” (Tafsir Ibni Katsir, 7/385)
Bidadari yang menjadi pasangan hamba yang beriman tersebut
adalah gadis perawan yang tidak pernah digauli oleh seorang pun sebelum
suami-suami mereka dari kalangan manusia dan jin. Mereka diibaratkan permata
yakut yang bersih bening dan marjan yang putih kerana bidadari syurga memang
berkulit putih yang bagus lagi bersih. (Taisir al-Karimir Rahman, hlm. 385)
4. Surat ar-Rahman ayat 70
“Di dalam syurga-syurga itu ada bidadari-bidadari yang
baik-baik (akhlaknya) lagi cantik-cantik parasnya.” (ar-Rahman: 70)
Terkumpullah kecantikan lahir dan batin pada bidadari atau
wanita syurga itu. (Taisir al-Karimir Rahman hlm. 832)
5. Surat ar-Rahman ayat 72
“(Bidadari-bidadari) yang jelita, putih bersih, dan dipingit
di dalam rumah.” (ar-Rahman: 72)
Rumah mereka dari mutiara. Mereka menyiapkan diri untuk
suami mereka. Namun, boleh jadi mereka pun keluar berjalan-jalan di kebun-kebun
dan taman-taman syurga, sebagaimana hal ini biasa dilakukan oleh para puteri
raja dan yang semisalnya. (Taisir al-Karimir Rahman, hlm. 832)
6. Surat ad-Dukhan ayat 51—54
“Sesungguhnya orang-orang bertakwa berada dalam tempat yang
aman, (iaitu) di dalam taman-taman dan mata air-mata air. Mereka memakai sutera
yang halus dan sutera yang tebal, (duduk) berhadap-hadapan, demikianlah. Dan
Kami nikahkan mereka dengan bidadari-bidadari.” (ad-Dukhan: 51—54)
Wanita yang berparas jelita dengan kecantikan yang luar
biasa sempurna, dengan mata-mata mereka yang jeli, lebar, dan bersinar. (Taisir
al-Karimir Rahman, hlm. 775)
7. Surat ash-Shaffat ayat 48—49
“Di sisi mereka ada bidadari-bidadari yang tidak liar
pandangannya (qashiratuth tharf) dan jeli matanya, seakan-akan mereka adalah
telur burung unta yang tersimpan dengan baik.” (ash-Shaffat: 48—49)
Qashiratuth tharf adalah afifat, yakni wanita-wanita yang
menjaga kehormatan diri. Mereka tidak memandang lelaki selain suami mereka.
Demikian kata Ibnu Abbas, Mujahid, Zaid bin Aslam, Qatadah, as-Suddi, dan
selainnya.
Mata mereka bagus, indah, lebar, dan bersinar-sinar. Tubuh
mereka bersih dan indah dengan kulit yang bagus. Ibnu Abbas c berkata, “Mereka
ibarat mutiara yang tersimpan.”2
Al-Imam al-Hasan al-Bashri t mengatakan, “Mereka terjaga,
tidak pernah disentuh oleh tangan.” (Tafsir Ibni Katsir, 7/11)
Ini menunjukkan ketampanan lelaki dan kecantikan wanita di
syurga. Sebahagiannya mencintai yang lain dengan cinta yang membuatnya tidak
memiliki hasrat kepada yang lain. Hal ini juga menunjukkan bahawa mereka
seluruhnya menjaga kehormatan diri, tidak ada hasad di dalam syurga, tidak ada
saling benci dan permusuhan, kerana tidak ada sebab yang boleh memicu ke sana.
(Taisir al-Karimir ar-Rahman, hlm. 703)
Semoga Allah memberi taufik hidayah kepada kita untuk
beramal dengan amalan yang mendapat keredhaanNya dan memasukkan kita ke
Jannatul Firdaus. Aamiin.. <3
Nota Kaki:
1 Ini adalah dalil bahawa jin yang beriman pun akan masuk
syurga.
2 Hal ini sebagaimana firman Allah tentang kenikmatan yang
diperoleh penduduk syurga,
“Dan bidadari syurga yang bermata jeli. Mereka seperti
mutiara yang tersimpan.” (al-Waqi’ah: 22—23)
No comments:
Post a Comment